موضوعه باشد يعنى: برخلاف آنچيزى باشد كه از وضع ثبت و ضبط شده همچون كلمه [اجلل] بفك ادغام در قول شاعر كه گفته است:
الحمد للّه العلىّ الاجلل ...
و قياس و قاعده آنستكه گفته شود [الاجلّ] بادغام لام در لام.
بنابراين مثل كلمات: آل، ماء، ابى، يابى، عور، يعور فصيح بوده و با قياس مخالف نيستند زيرا اينكلمات بهمين هيئت از واضع رسيده است.
شرح فارسى:
توضيح
مخالفت با قياس
منظور از آن اينست كه كلمه برخلاف قواعد مفردات الفاظ موضوعه باشد و بعبارت ديگر كلمه برخلاف وضع واضع باشد نظير كلمه [اجلل] در قول ابى النجم العجلى:
الحمد للّه العلى الاجلل
الواهب الفضل الوهوب المجزل
كه قياس و قانون بر طبق وضع [اجل] بوده است.
و بنابراين كلماتى كه مخالفت با قياس در آنها شدها همچون كلمات: آل، ماء، ابى يأبى، عور يعور، فصيح و بدون ايراد هستند
اگر معناى مخالفت قياس آن باشد كه گذشت پس كلمات نام برده مىبايست غير فصيح باشند و حال آنكه چنين نيست و وجه مخالفت با قياس هركدام ذيلا تشريح مىشود.