بآن منوط باشد همچون موجبه بودن صغرى و كلّيت كبرى در شكل اوّل از
اشكال اربعه.
2- مقدّمة القياس: و آن عبارتست از صغرى و كبراى اشكال
3- مقدمة الكتاب: عبارتست از پارهاى از كلام كه قبل از مقاصد كتاب ذكر
شود بجهت ارتباط مطالب كتاب با آن.
4- مقدمة العلم: عبارتست از اموريكه شروع در مسائل علم بآنها متوقّف
باشد همچون حدّ، موضوع و غايت.
سپس شارح مىگويد:
فرق بين مقدمة الكتاب و مقدمة العلم بر بسيارى از اهل دانش مخفى
مانده است.
مترجم گويد: فرق بين ايندو آنست كه مقدمة الكتاب اعم و مقدمة العلم
اخصّ است زيرا در مقدمة العلم تقدّم معتبر و در مقدمة الكتاب معتبر نيست و بعضى
بين آندو را تباين دانستهاند زيرا گفتهاند مقدمة العلم عبارتست از پارهاى از
معانى كه بصيرت در شروع بر آنها توقف داشته باشد و مقدمة الكتاب عبارتست از
پارهاى از الفاظ كه قبل از مقصود ذكر شود بجهت ارتباط مقصود با آن پس مقدمة العلم
از مقوله معانى و مقدمة الكتاب از جنس الفاظ است و بين ايندو تباين مىباشد.
قوله: و لمّا انجرّ كلامه: يعنى كلام مصنّف.
قوله: ناسب ذكرها بطريق التعريف: ضمير در [ذكرها] به فنون راجع
است.
قوله: فانّه لا مقتضى لايرادها: ضمير در [انّه] بمعناى