عنوان بحث با الف و لام آورده و گفته [الفنّ الاوّل] و [الفنّ
الثّانى] و [الفنّ الثالث] ولى مقدّمه را بدون الف و لام ذكر كرده، سپس علّت
آنرا اينطور بيان مىكند:
در آخر مقدمه كلام مصنف منجر شد به اينكه مقصود از كتاب مزبور منحصر
در فنون سهگانه (معانى- بيان- بديع) است لذا مناسبت هركدام از فنون را كه عنوان
قرار مىدهد با الف و لام عهد ذكرى بياورد ولى چون قبلا از مقدمه صحبتى نشده است
آوردن الف و لام بر آن بىوجه بوده لاجرم آنرا بصورت نكره آورد.
سپس چنين مىگويد:
بحث در اينكه تنوين در مقدّمه آيا براى تعظيم است چنانچه زوزنى گفته
و علّت آنرا اين دانسته كه مقدّمه مشتمل است بر معانى عظيمه و خطيرهاى يا آنكه
تنوينش را براى تقليل بدانيم چنانچه ديگران بلحاظ قلّت مطالب مندرج در آن گفتهاند
چندان نافع نبوده و اين نحوه اختلافات و مشاجرات از شئون اهل تحصيل نيست.
اقسام مقدمه
كلمه (مقدمة) از مقدمة الجيش اخذ شده و آن عبارت است از جماعتى كه
جلو لشكر حركت مىكنند و بآن [طليعة العسكر] نيز گويند و سپس آنرا نقل داده و در
معناى متعارف استعمال نمودند يعنى پارهاى از الفاظ كه قبل از مقاصد كتابى يا
مقالهاى ذكر شود و آن به چهار معنا استعمال مىشود:
1- مقدمة الدليل: و آن عبارتست از امورى كه صحّت برهان