و دليل بر امريكه ذكر شد مفهوم خطاب و شهادت ذوق و استعمال مىباشد.
ولى حق از نظر ما اينستكه اينحكم كلّى و دائمى نبوده بلكه اكثرا
اينطور مىباشد و برهان ما فرموده حقتعالى است كه مىفرمايد:
و اللّه لا يحبّ كلّ مختال فخور ، و نيز در مورد ديگر
مىفرمايد:
و اللّه لا يحب كلّ كفّار اثيم ، و در جاى ديگر چنين آمده:
و لا تطع كلّ حلّاف مهين .
توضيح
حاصل كلام شيخ عبد القاهر اينستكه:
اگر كلمه [كل] بعد از نفى و ادات آن قرار گيرد اعم از آنكه ادات
نفى در آن عامل نيز بوده يا چنين نباشد و اعم از آنكه خبر فعلى بوده نظير قول ابو
الطّيب متنبى كه مىگويد:
ما كلّ ما يتمنّى المرء يدركه الخ.
شاهد در خبر فعلى است كه [يتمنى] باشد.
و يا آنكه خبر غير فعل باشد چنانچه در همين مثال به جاى [يتمنى]
متمنى قرار دهيم.
حاصل وقتى [كلّ] پس از ادات نفى قرار گرفت نفى بشمول فقط تعلّق
گرفته و آنرا سلب مىكند نه اصل فعل را در نتيجه كلام مفيد ثبوت فعل يا وصف براى
پارهاى از افراد مضافاليه [كلّ] مىباشد چنانچه در بيت ابو الطّيّب معناى مقصود
آنست كه: