الاحتراز عن التّعقيد المعنوى فهو الفنّ الثّانى و الا فهو الفنّ
الثالث و جعل الخاتمة خارجة عن الفنّ الثالث و هم كما سنبيّن ان شاء اللّه تعالى.
ترجمه
مصنّف گويد:
در اينجا مقدمهاى است.
شارح گويد:
مصنّف كتابش بر يك مقدّمه و سه فن ترتيب داده، زيرا مذكور در اين
كتاب يا از قبيل مطالب و مقاصد اين فن بوده يا چنين نيست:
شقّ دوّم مقدمه كتاب است و شقّ اوّل اگر غرض از آن احتراز و دورى
نمودن از خطاء در اداء معناى مقصود بوده، آن فن اوّل يعنى علم معانى است و در غير
اينصورت اگر غرض از آن دورى جستن از تعقيد معنوى باشد پس آن فنّ دوّم يعنى علم
بيان بوده و در غير ايندو فرض مطالب كتاب از قبيل فن سوّم يعنى علم بديع ميباشد.
البت مصنّف خاتمه كتاب را خارج از فنّ سوّم قرار داد و اين
همانطوريكه بزودى بيان خواهيم كرد اشتباه است.
شرح فارسى:
توضيح
كتاب حاضر را مصنف بر يك مقدمه و سه فن ترتيب داده و شارح در وجه حصر
آن چنين مىگويد:
دليل حصر اينست كه مطالب مذكور در اين مختصر يا از قبيل مقاصد است يا
نيست.
قسم دوّم همان مقدّمه است و اما قسم اوّل يا غرض از آن دورى