كلاميست فاسد چه آنكه اين ملاحظه اعتبار محضى بيش نميباشد.
شرح فارسى:
توضيح
مناقشه در كلام سكاكى
مصنّف كلام سكّاكى را نپسنديده و از آن اعراض نموده است.
شارح علّت آنرا اينطور تقرير مىكند: همانطوريكه فاعل لفظى را با حفظ
اين عنوان نمىتوان بر عاملش مقدّم نمود بلكه در صورت تقديم مبدّل بمبتداء مىشود
عينا فاعل معنوى همچون تأكيد يا بدل و يا عطف بيان از فاعل همينطور هستند پس در
مثال: رجل جاءنى كه افاده تخصيص را بواسطه تقديم رجل بر جاءنى تثبيت كرديم و گفتيم
ابتداء مؤخّر بوده تا بدل از فاعل مستتر در جاءنى باشد و سپس بمنظور افاده تخصيص
مقدّم شد اگر تقديم با حفظ بدليّت نيز باشد امرى است غير ممكن و در غير اينصورت هم
كه مفيد غرض مقصود نيست پس فرض خلوّ مانع در آن صحيح نمىباشد.
سپس مىگويد: بلكه مىتوان امتناع تقديم تابع را اولى از فاعل دانست
زيرا در تقديم تابع بايد ملتزم بدو خلاف اصل شويم:
1- تقديم تابع بر متبوع چه آنكه فرض اينست كه تنها تابع را مقدّم
داشتيم.
2- تقديم آن بر چيزيكه متبوعش بر آن ممتنع است مقدّم شود، يعنى: عامل.