مشاراليه سزاوار شايسته است بآنچه بعد از اسم اشاره آمده بخاطر اوصاف
مذكور بعد از مشاراليه مانند: الذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصّلوة تا آنجا كه مىفرمايد: اولئك على هدى الخ .
خداوند متعال بدنبال مشاراليه يعنى [ الذين
يؤمنون ] اوصاف متعددى كه ايمان بغيب و اقامه نماز و غير اينها باشد درآورده و
سپس مسنداليه را اسم اشاره قرار داده است و آن باين منظور ميباشد كه تنبيه فرمايد
براينكه اشخاص مشاراليه جملگى شايستهاند به آنچه بعد از [اولئك] قرار گرفته و
مقصود از آن هدايت شدنشان در دنيا و رسيدن به نجاح و فلاح در آخرت است و اين
شايستگى به خاطر اتّصافشان باوصاف مذكوره است.
شرح فارسى:
توضيح
ديگر از اغراضى كه برآوردن مسنداليه به صورت اسم اشاره مترتّب است
اينكه براى مشاراليه اسم اشاره اوصافى را ذكر نموده و بدنبال آن اوصاف اشاره را
قرار داده و پس از آن صفات ديگرى را ذكر نموده كه لياقت و شايستگى مسنداليه براى
اتّصاف بصفات بعدى تنها از راه تعبير باسم اشاره قابل تنبيه و اعلان است مانند آيه
(5) از سوره (بقره): [ اولئك على هدى من ربّهم و اولئك هم
المفلحون ] شاهد در اولئك استكه بدنبال [ الذين يؤمنون بالغيب
و يقيمون الصلوة ] قرار گرفته بمنظور ابراز شايستگى مسنداليه (مشاراليه اولئك يعنى
الذين) بصفات هدايت شدن در دنيا و فائز شدن آنها بفلاح و رستگارى در آخرت و علّت
شايستگى هم اتصاف به