داده شده و نيز از اين شق غير از صدق قصد شده چونكه ايشان به صدق حضرت اعتقاد نداشتند.
شارح گويد:
وجه دلالت اين آيه آنست كه:
كفّار اخبار پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را كه راجع به حشر و نشر است بطور مانعة الخلوّ منحصر در دو قسم نمودهاند:
1- اخبارى كه كذب و دروغ است.
2- اخباريكه در حال جنون از ايشان صادر شده.
و دليل بر اينكه مقصود از حصر اخبار در اين دو قسم خصوص اخبار حشر و نشر است آيه شريفه:
[اذا مزّقتم كل ممزّق انّكم لفى خلق جديد] مىباشد.
و در ذيل [لانّ المراد بالثّانى] مىگويد:
مقصود از [ثانى] اخبار حال الجنّة مىباشد نه قول خداوند متعال كه فرموده [ام به جنّة] چنانچه برخى اينطور توهّم كردهاند.
و در تفسير [لانّه قسيمه] چنين مىنويسد:
يعنى اخبار حال الجنّة قسيم و ضد دروغ قرار داده شدهاند زيرا معناى آيه چنين است:
آيا وى دروغ مىگويد يا در حال جنون خبر مىدهد و پرواضح است كه قسيم چيزى واجبست كه غير آن باشد.
و در شرح [لانّهم لم يعتقدوه] اينطور مىنگارد:
براى اينكه كفّار بصدق و راستگوئى پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اعتقاد نداشتهاند پس در اين مقام صدق را كه در مرحله