شرح عربى و ما يحترز به عن الاوّل اى الخطاء فى تأدية المعنى المراد علم
المعانى.
و ما يحترز به عن التّعقيد المعنوى علم البيان.
و سمّوا هذين العلمين علم البلاغة لمكان مزيد اختصاص لهما بالبلاغة و
ان كان البلاغة تتوقّف على غيرهما من العلوم.
ترجمه
مصنّف گويد:
آنچه بواسطهاش از اوّل احتراز مىشود علم معانى و آنچه بسببش از
تعقيد معنوى اجتناب مىگردد علم بيان مىباشد.
شارح گويد:
مقصود از [الاوّل] خطاء در اداء معناى مقصود مىباشد.
و اما وجه آنكه ايندو علم يعنى معانى و بيان را بلاغت ناميدهاند
اينست كه براى ايندو دخالت وافرى در تحقق بلاغت مىباشد اگرچه بلاغت بر غير ايندو
از علوم ديگر نيز وابسته مىباشد.
شرح فارسى:
توضيح
وجه تسمه علم بيان و معانى به بلاغت
گفته شد در تحقق علم بلاغت غير از معانى و بيان علوم ديگرى نيز دخيل
هستند ولى از بين تمام تنها ايندو را بعلم بلاغت موسوم كردهاند و اصطلاحا غير
ايندو را بنام بلاغت ياد نمىكنند وجه آنرا شارح اينطور تقرير مىكند:
جهت اينستكه در تحقّق بلاغت سهم ايندو از علوم ديگر بيشتر