به [هو] معطوف مىباشد چنانچه صاحب مفتاح در كتاب مزبور حدّ اعجاز را
بهمين بيان تقرير نموده.
بعضى از شارحين ايضاح عبارت را طور ديگر تقدير نموده و گفتهاند:
كلمه [و ما يقرب منه] به [حدّ الاعجاز] معطوف بوده و ضمير در [منه]
به [حدّ الاعجاز] راجعست و معناى عبارت چنين است:
طرف اعلاى بلاغت حدّ اعجاز و مرتبه نزديك باين حدّ است.
شارح مىگويد: اين معنى صحيح نيست زيرا مرتبه قريب به حدّ اعجاز از
طرف اعلى محسوب نمىشود زيرا طرف اعلى حدّ اعجاز است و بديهى است مرتبه نزديك
باعجاز غير از آن مىباشد پس با طرف اعلى نيز مغايرت دارد.
و اما طرف اسفل: آنست كه اگر كلام از آن مرتبه انحطاط پيدا كند اگرچه
بحسب قواعد نحوى و صرفى بىاشكال باشد ولى معذلك از نظر علماى بلاغت حكم اصوات
حيوانات را پيدا مىكند به اين معنا همانطوريكه آواز حيوانات مشتمل بر لطائف و
دقائق و خواص زائده بر اصل مقصود نيست بلكه تنها معنا از آن استفاده مىشود نظير
تكلّم طوطى با انسان عينا اين كلام آدمى نيز چنين مىگردد.
قوله: و هو ان يرتقى الكلام: ضمير [هو] به حدّ اعجاز راجع
است.
قوله: عن طوق البشر: مقصود از [طوق] طاقت و قدرت
است.
قوله: و يعجزهم عن معارضته: ضمير فاعلى در [يعجزهم]