از مرحوم محدّث كاشانى (فيض) حكايت شده كه فرمودهاند:
غنائى حرام است كه مشتمل بر امرى بوده كه حرمتش از خارج ثابت باشد
مثل غنائى كه همراهش لعب با آلات لهو يا اختلاط زن و مرد در مجلس و تكلّم نمودن
بامر باطل باشد و در غير اينفرض نفس غناء را نمىتوان محكوم بحرمت دانست.
كلام مرحوم فيض در وافى
مرحوم فيض در كتاب وافى پس از آنكه اخبار حرمت را نقل نموده و انشاء
اللّه ما نيز بعدا ببرخى از آنها اشاره خواهيم نمود فرموده:
از مجموع اخبار وارده در اين باب چنين استفاده مىشود كه حرمت غناء و
متعلّقات آن از قبيل اخذ اجرت و تعليم دادن و گوش نمودن و خريد و فروش آلات غناء
كلّا اختصاص به غنائى دارد كه در زمان بنى اميّه و بنى عبّاس معهود و متعارف بوده
و آن باين نحو بوده كه در مجلس اغانى زنان و مردان مختلط بوده و همواره زنان تكلّم
به اباطيل كرده و با آلات لهو از قبيل عود و ني و غير اينها بلعب و خوشگذرانى
مشغول مىبودند.
امّا غير اينگونه از اغانى حرام نبوده چنانچه فرموده امام عليه
السّلام در حديثى كه در همين باب وارد شده مشعر بآن است، حضرت فرمودند:
اينمجالس نبايد از آن محافلى باشد كه زن و مرد مختلط باشند.
سپس مرحوم فيض سخن را ادامه داده تا آنجائيكه مىفرمايند:
بنابراين شنيدن تغنّى با اشعارى كه متضمّن ذكر بهشت و دوزخ بوده و
مستمع را نسبت به عالم باقى و آخرت تشويق نموده و نعم الهى را توصيف و بيان كرده و
متذكّر عبادات شده و شخص را در خيرات و اعمال نيك ترغيب نموده و نسبت به امور فانى
و زائل شدن بىميل و بدون رغبت مىكند و امثال اين امور اشكالى ندارد