2- قول امام عليه السّلام: من مثّل مثالا الى آخر حديث.
و چنانچه مشاهده مىشود لفظ ايندو حديث مطلق است ساختن مجسّمه و غير
مجسّمه، ذوات الارواح و غير ذوات الارواح را شامل مىشود منتهى لازم است اين اطلاق
را مقيّد ساخت و تنها بر حرمت تصوير ذوات الارواح اكتفاء كرد چه مجسّم و چه غير
مجسّم.
ب: آنانكه تعبير به تماثيل مجسّمه كرده و حكم به تحريم آن كرده و
گفتهاند:
ساختن تماثيل مجسّمه حرام است چه از حيوان بوده و چه از غير حيوان
امّا غير مجسّم يعنى تصوير و نقش حرام نيست چه از حيوان و چه از غير آن.
مرحوم مصنّف مىفرمايند:
تعبير مذكور در كلام ايشان « التّماثيل المجسّمة» مبتنى بر
اينستكه لفظ « تمثال » شامل صورت غير حيوان نيز بشود چنانچه حقّ هم
همين بوده و لفظ مزبور شامل صورت غير حيوان مىباشد و بهرتقدير اينقائل حكم به
تحريم را اختصاص به مجسّم داده و چنانچه متذكّر شديم فرموده است ساختن مطلق مجسّمه
حرام است چه مجسّمه حيوان و چه غير آن ولى نقش و تصوير حرام نيست زيرا قدر متيقّن
از تقييد اطلاقات دالّه بر حرمت و ظاهر آنها بحكم غلبه استعمالى و وجودى نقوش و
تصاوير بوده لذا خصوص نقش را مىتوان مباح دانست امّا ساختن مجسّمه بحكم اطلاقات
محكوم بحرمت هستند چه از ذوات الارواح بوده و چه از غير آنها باشد.
مناقشه مرحوم مصنّف در استدلال طائفه دوّم
مرحوم مصنّف مىفرمايند:
در استدلال اين جماعت اشكال و مناقشه داريم زيرا اگر بپذيريم كه بكمك
غلبه استعمالى و وجودى ظاهر اطلاقات خصوص نقوش مىباشد ديگر باين اطلاقات نمىتوان
استدلال بر حرمت مجسّم نمود و بعبارت ديگر بين ظهور مقيّدات در نقوش و سقوط
اطلاقات از درجه اعتبار نسبت باثبات حرمة مجسّم ملازمه است و وجه