نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 8
و در معرفى باضافه بعضى معتقدند كه رتبه آن در رتبه علم مىباشد
چنانچه از مثاليكه مصنّف در متن آورده اين طور استفاده مىشود و گروهى آنرا در
رتبه مضاف اليه قرار دادهاند.
قوله: ملطلقا چه در رتبه با هم متساوى بوده و چه مختلف، يكى مشتقّ و ديگرى جامد
بوده يا غير آن باشند.
قوله: و ان تقدّم كلمه « ان » وصليّه است.
قوله: او كان هو المعلوم ضمير « هو » به مبتداء راجع است.
مسئله دوّم آنجائى است كه هردو اسم نكره بوده و براى ابتداء بآنها
شايستگى داشته باشند يعنى بتوانيم هركدام را مبتداء قرار دهيم مانند: افضل منك
افضل منّى (برتر از تو برتر از من مىباشد).
شاهد در كلمه « افضل » است كه در صدر و ذيل كلام آمده و چون هركدام
را مىتوان مبتداء قرار داد لاجرم لازم است بر طبق قاعده اوّلى را مبتداء ودوّمى
را خبر فرض كنيم.
متن:
الثّالثة
أن يكونا مختلفين تعريفا و تنكيرا و الاوّل هو المعرفة ك « زيد قائم» و أمّا إن كان هو
النّكره فإن لم يكن له ما يسوّغ الابتداء به فهو خبر اتّفاقا نحو: « خزّ ثوبك» و « ذهب خاتمك».
و ان كان له مسوّغ فكذلك عند الجمهور.
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 8