نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 9
و أمّا سيبويه فيجعله المبتداء نحو: « كم مالك» و « خير منك زيد» و « حسبنا اللّه».
و وجهه أن الاصل عدم التّقديم و التّأخير، و أنّهما اشبيهان بمعرفتين
تأخّر الاخصّ منهما نحو: « الفاضل انت».
ترجمه:
مسئله سوّم
مسئله سوّم آنجائى است كه دو اسم از نظر تعريف و تنكير با هم مختلف
بوده و اوّلى معرفه باشد مانند: زيد قائم.
شاهد در « زيد » است كه با « قائم » از حيث تعريف و تنكير اختلاف داشته و چون معرفه است آنرا مبتداء و
قائم را كه نكره است خبر قرار دادهايم.
حال اگر اسم اوّل نكره و دوّمى معرفه باشد از دو حال خارج نيست:
الف: آنكه براى اسم نكره مسوّغ و مجوّز ابتدائيّت وجود ندارد.
ب: آنكه براى آن مسوّغ و مجوّز موجود باشد.
در صورت اوّل نكره را بايد خبر و معرفه را مبتداء قرار داد اگر چه
مؤخّر آمده باشد چنانچه اتّفاق و اجماع ادباء بر آن مىباشد مانند: خزّ ثوبك (جامه
تو از حنس خزّ مىباشد).
و نيز نظير: ذهب خاتمك (انگشترى تو از جنس طلا مىباشد).
در ايندو مثال شاهد در « خزّ » و « ذهب » است كه نكره بوده و هيچ مسوّغى براى
ابتدائيّتشان وجود ندارد لذا لازم است خبر قرار داده شده و « ثوبك » و « خاتمك » را مبتداء بدانيم.
و در صورت دوّم بين جمهور و سيبويه اختلاف است:
جمهور معتقدند در اينصورت نيز نكره بايد خبر قرار داده شده و معرفه
مبتداء باشد.
و امّا سيبويه نظرش اينست كه نكره را بايد مبتداء و معرفه را خبر
قرار داد مانند:
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب چهارم مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 9