نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 3 صفحه : 540
آيا با وجود اين مطلب مىتوان گفت لام براى تزيين است؟
مستشكل: چارهاى غير از
اين نيست كه استغراق را از طريق تعريف، ثابت نمود.
مصنّف رحمه اللّه ابتدا به پاسخ نقضى و سپس به جواب حلّى
پرداختهاند:
جواب نقضى: شما درصدد هستيد
استغراق را از طريق تعيّن اثبات نمائيد لكن اشكال ما اين است كه دو مرحله از جمع،
متعيّن است. الف: حد اكثر ب: حد اقل، چرا شما اقلّ مراتب جمع- يعنى: ثلاثه- را از
طريق تعريف مشخّص نمىكنيد و حد اكثر- يعنى:
جميع العلماء- را بهعنوان تعيّن انتخاب مىنمائيد، «حدّ
اقل»
هم يك مرتبه مشخّصى است، رجال، يعنى: ثلاثة رجال و اين مرتبه از جمع، هيچگونه
ابهامى ندارد لذا از اين مسئله كشف مىنمائيم، استغراق و عموم، ارتباطى به لام
ندارد.
جواب حلّى: بگوئيد: «واضع»،
جمع
را در حال محلّى بودن براى دلالت بر استغراق وضع نموده- اين مسئله، هيچ ارتباطى به
دلالت لام بر اشاره و تعيّن ندارد.
قوله: «و ان ابيت الا عن استناد الدّلالة عليه اليه فلا
محيص ...».
اگر از پذيرفتن اين مسئله، ابا داريد، بگوئيد: نفس «الف
و
لام» درصورتىكه بر جمع داخل شود، دالّ بر استغراق است نه اينكه چون «لام»
دالّ
بر تعريف است، تعريف، دليل بر استغراق است.
اشكال: اگر نفس لام، دالّ بر استغراق است و لام دالّ بر تعريف نيست
پس چرا با كلمه «العلماء» بهعنوان معرفه معامله مىشود؟
جواب: كلمه «العلماء» معرفه حقيقى نيست و عينا پاسخى را كه در علم جنس
بيان كرديم، تكرار مىنمائيم كه: «العلماء» معرفه لفظى است بدون اينكه تعريفش از معنا ناشى
شده باشد.
نتيجه: نمىتوان اثبات نمود «لام» دالّ بر تعريف است و جمع محلّى به لام را هم
شاهدى برآن مىدانيم.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 3 صفحه : 540