نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 3 صفحه : 312
حكم است- قابل تعدّد و تكرار باشد مانند وضو. امّا اگر موضوع حكم،
قابل تعدّد نباشد، مسئله، داراى دو صورت است:
الف: گاهى موضوع حكم، قابل تعدّد نيست اما قابليّت تأكّد دارد مثلا
اگر فردى مرتد شد، قتلش واجب است و چنانچه مرتكب قتل هم شد، قتل او واجب است در
فرض مذكور، وجوب، قابليّت تأكّد دارد اما قابل تعدّد نيست و قتل زيد نمىتواند
متعدّدا واقع شود اما وجوب قتل، مؤكّد مىشود كه نام آن را تداخل در «مسبّب»
مىگذاريم.
يعنى: اثر وجود دو سبب، اين است كه درعينحال كه مسبّب، واحد
مىباشد، مسبّب را مؤكّد مىكند.
ب: گاهى موضوع حكم نه قابليّت تعدّد دارد نه قابليّت تأكّد مثلا اگر
يك نقطه از لباس هم با خون ملاقات كرد و متنجّس شد و هم با بول، در اين صورت
نمىتوان گفت آن نقطه از لباس، داراى دو نجاست- يا دو نجاست مؤكّد- هست لذا نام آن
را هم «تداخل» مىناميم امّا نه آن تداخلى كه مربوط به بحث
فعلى و قاعده تداخل است.
در پايان اين بحث، توجه شما را به يك نكته جلب مىكنيم [1].
[1]تذنيب: اعلم ان مقتضى الاصل عند الشك فى تداخل الاسباب هو
التداخل بمعنى ان تأثيرهما فى تكليف واحد متيقن و الشك انما هو فى التكليف الزائد
و الاصل البراءة و عند الشك فى تداخل المسببات هو عدم التداخل فانه اذا ثبت تكاليف
متعددة و شك فى امتثالها بفعل واحد فمقتضى الاشتغال عدم الاكتفاء بفعل واحد فى
مقام الامتثال و اما فى الاحكام الوضعيّة فلا بدّ من ملاحظة كل مورد مورد من الموارد
الخاصة بالنسبة الى جريان الاصل فيه و عدمه. ر. ك: شرح كفاية الاصول مرحوم حاج شيخ
عبد الحسين رشتى 1/ 285.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 3 صفحه : 312