قال الله سبحانه و تعالى:وَ ما أُمِرُوا
إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ[1].
پارسى اخلاص، ويژه كردن باشد، يعنى پاك كردن چيزى از هر چيزى كه غير
او باشد و با او در آميخته باشد، و اينجا به اخلاص آن مىخواهند كه هر چه گويد و
كند، قربت[2] به خداى تعالى بود و خاص خالص به سوى او كند كه هيچ غرضى ديگر از
دنيوى و اخروى[3] با آن نياميزد «أَلالِلَّهِ الدِّينُ الْخالِصُ».[4]
و مقابل اخلاص آن بود كه غرض ديگر با آن در آميزد، مانند حب جاه و
مال، يا طلب نيكنامى، يا طمع ثواب آخرت، يا از جهت نجات و رستگارى از عذاب دوزخ، و
اين همه از باب شرك باشد.
و شرك دو نوع بود: جلى و خفى. امّا شرك جلى آن بتپرستى بود، و باقى
همه شرك خفى باشد.
قال صلّى اللّه عليه و آله: «نيّة الشّرك في امّتى اخفى من