responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه اصول فقه نویسنده : مرکز اطلاعات و منابع اسلامی    جلد : 1  صفحه : 775

فاضل لنكرانى، محمد، سيرى كامل در اصول فقه، ج 9، ص (104-79).

فاضل لنكرانى، محمد، كفاية الاصول، ج 3، ص (552-548).

خويى، ابوالقاسم، محاضرات فى اصول الفقه، ج 5، ص (369-364).

طباطبايى قمى، تقى، آراؤنا فى اصول الفقه، ج 1، ص (396-394).

خمينى، روح الله، تهذيب الاصول، ج 1، ص (533-531).

مشكينى، على، اصطلاحات الاصول، ص 248 و 249.

مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج 1، ص 179.

محمدى، ابوالحسن، مبانى استنباط حقوق اسلامى يا اصول فقه، ص 127.

ولايى، عيسى، فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول، ص 334.

مقدمات خارجى

ر.ك: مقدمه خارجى (اعم)

مقدمات داخلى

ر.ك: مقدمه داخلى (اعم)

مقدمات شرعى

ر.ك: مقدمه شرعى

مقدمات عادى

ر.ك: مقدمه عرفى

مقدمات عبادى

ر.ك: مقدمه تعبدى

مقدمات عرفى

ر.ك: مقدمه عرفى

مقدمات عقلى

ر.ك: مقدمه عقلى

مقدمات علمى

ر.ك: مقدمه علم

مقدمات غير اختيارى

ر.ك: مقدمه غير اختيارى

مقدمات غير مقدور

ر.ك: مقدمه غير مقدور

مقدمات فعليه

ر.ك: مقدمه فعليه

مقدمات محرمه

ر.ك: مقدمه محرمه

مقدمات مستحب

ر.ك: مقدمه مستحب

مقدمات معده

ر.ك: مُعِدّ

مقدمات مفوته

ر.ك: مقدمه مفوّته

مقدمات مقدور

ر.ك: مقدمه مقدور

مقدمات مكروه

ر.ك: مقدمه مكروه

مقدمات واجب

ر.ك: مقدمه واجب

مقدمات وجوب

ر.ك: مقدمه وجوب

مقدمات وجودى

ر.ك: مقدمه وجود

مقدمه

بحث از ملازمه شرعى ميان مقدمه و ذى المقدمه

مراد از اين اصطلاح، بحث از حكم مقدمه در مسئله ثبوت ملازمه شرعى بين حكم شرعى ذى المقدمه و حكم مقدمه آن است; به بيان ديگر، آيا مقدمه همان حكمى را دارد كه غايت و ذى المقدمه دارد يا خير.

هر چند عقل بدون شك، به ملازمه ميان ذى المقدمه و مقدمه اش حكم مى كند، مانند حكم عقل به ملازمه ميان رفتن روى بام و نصب نردبان، اما بحث در ملازمه شرعى، ميان حكم شرعى ذى المقدمه و مقدمه آن است; براى مثال، آيا حكم وجوب شرعى نماز، به وضو، كه مقدمه شرعى آن است، سرايت مى كند يا خير؟ در اين مسئله ميان اصولى ها اختلاف است.

در كتاب هاى اصولى قدما، از اين بحث، با عنوان «مقدمه واجب» و در ميان متأخران، با عنوان «ملازمه بين وجوب ذى المقدمه و وجوب مقدمه» گفتوگو مى شود، هر چند اختصاص به مقدمه واجب ندارد، بلكه در مقدمه حرام، مستحب و مكروه نيز مطرح است.

نكته:

در اين كه اين بحث، از مباحث الفاظ است يا از مباحث عقلى، و نيز از مسايل اصولى است يا فقهى، اختلاف است.

نيز ر.ك: مقدمه علم.

صدر، محمد باقر، دروس فى علم الاصول، ج 2، ص (259-256).

محمدى، ابوالحسن، مبانى استنباط حقوق اسلامى يا اصول فقه، ص 209.

رشتى، حبيب الله بن محمد على، بدايع الافكار، ص 298.

مشكينى، على، اصطلاحات الاصول، ص 255.

محمدى، على، شرح اصول فقه، ج 2، ص 134.

عراقى، ضياء الدين، مقالات الاصول، ص 298.

عراقى، ضياء الدين، نهاية الافكار، ج 1، ص 270.

بروجردى، حسين، نهاية الاصول، ص 159.

جزايرى، محمدجعفر، منتهى الدراية فى توضيح الكفاية، ج 2، ص 122.

اصفهانى، محمد حسين، بحوث فى الاصول، ج 1، ص 141.

مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج 1، ص 271.

نام کتاب : فرهنگ نامه اصول فقه نویسنده : مرکز اطلاعات و منابع اسلامی    جلد : 1  صفحه : 775
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست