نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 46
2- مخاطب را ردّ مينمائيم.
و منها النفى و الاستثناء:
يكى از راههاى قصر، نفى و استثناء است و مصنف براى افراد و قلب مثال آورده.
و منها انّما:
اين عبارت ايرادى است از شارح به كلام مصنف.
شارح ميگويد شيخ عبد القاهر كه استاد
فنّ است گفته انما و لاء عاطفه در قصر قلب بكار برده ميشوند. در صورتيكه مصنّف گفت
در هر سه حصر، استعمال ميگردند. ولى بايد گفت كلام شيخ توجه به اغلب و اكثر دارد.
نه بعنوان قاعده كليّه. و اگر اينطور شود با عبارات مصنّف قابل جمع است.
و اشار الى سبب افادة: در
اينكه آيا انّما مفيد معنى حصر هست يا نه خلاف است. بهمين جهت مصنف درصدد اثبات
اين مطلب با دليل برآمده و ميگويد به سه دليل انّما متضمّن معنى ما و الّا است. آن
سه دليل بعدا بيان ميشود. ولى بايد دانست اينكه ميگويد متضمن نفى و الّا است به
اين جهت است كه بمعنى نفى و الّا نيست بلكه اين معنى را ضمنا دارا است. بنابراين
نفى و الّا و انّما دو كلام مترادف نيستند. بلكه موارد استعمال آنها در جملات فرق
مىكند. باين نكته نيز شيخ عبد القاهر اشاره نموده است.
و لمّا اختلفوا فى ...:
گفته شد انّما متضمن معنى نفى و الّا است و بهمين جهت حصر را مىفهماند به سه
دليل: 1- مفسرين در تفسير «إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ
الْمَيْتَةَ»* گفتهاند معنى آيه «ما حرم عليكم الا الميتة» است. پس انّما تفسير
به نفى و الّا شد و گفتهاند لفظ «ميتة» با سه اعراب قرائت شده: 1- «حرّم» بصورت
فعل مجهول با رفع ميتة.
نام کتاب : آئين بلاغت: شرح مختصر المعانى نویسنده : شیرازی، احمد امین جلد : 1 صفحه : 46