نام کتاب : قواعد فقهيه نویسنده : بجنوردى، سيد محمد جلد : 1 صفحه : 273
أصحابه فرجعوا فى طلبه فوجدوه متشحطا فى دمه قتيلا فجاءت الأنصار الى
رسول اللّه (ص) فقالوا: يا رسول اللّه (ص) قتلت اليهود صاحبنا، فقال (ص): ليقسم
منكم خمسون رجلا على أنهم قتلوه.
أبو بصير مىگويد:
از امام صادق (ع) پرسيدم ابتداى قسامة را، فرمود: حكم به قسامة از
طرف پيامبر اكرم (ص) بعد از فتح خيبر شروع شد و آن زمانى بود كه فردى از انصار از
اصحابش جدا شد و دوستان او بعد از جستجو، وى را كشته يافتند. آنگاه خدمت پيامبر
اكرم (ص) شرفياب شده عرض كردند: يهود «ظاهرا يك يا چند يهودى در معرض اتهام بودند
و شايد با وى سابقۀ دشمنى داشتند» رفيق ما را كشت حضرت فرمود: بايد پنجاه
مرد از شما سوگند ياد كنند كه يهود او را كشته است.
البته تمام كسانى كه قسامة را يك حكم تأسيسى و ابتدايش را بعد از فتح
خيبر مىدانند عبارت «كان من قبل رسول اللّه (ص)» را به كسر قاف و فتح باء قرائت
نمودهاند. بعضى از أفاضل معاصرين دامت بركاته در كتاب تفصيل الشريعة قسامة را يك
حكم تأسيسى مىداند، پر واضح است با توجه به نقل محدثين و مورخين و ارباب لغت چون
امام بخارى، نسائى، ابن اثير، لسان العرب، احمد بن حنبل، آلوسى و غيره استظهار
عالم معاصر ضعيف مىباشد.
نظريۀ سوم: تأسيسى بودن قسامة و حدوث آن در زمان خلافت عثمان.
بر اساس اين نظريه كه چندان هم مشهور نيست، قسامة يك حكم تأسيسى اسلام و آن هم در
زمان عثمان مطرح شده است. مورخ كبير محمد بن جرير طبرى در
نام کتاب : قواعد فقهيه نویسنده : بجنوردى، سيد محمد جلد : 1 صفحه : 273