responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قواعد فقهيه نویسنده : بجنوردى، سيد محمد    جلد : 1  صفحه : 252

مذكور با توجه به اين ادله مدركى است و هيچ گونه ارزش فقهى و حقوقى ندارد.

2 دلالت قاعدة

شرح حديث

آيا ضرر أمر وجودى يا أمر عدمى است؟ گروهى معتقدند ضرر امرى وجودى و ضد نفع است، گروهى ديگر آن را امرى عدمى مى‌دانند و معتقدند كه بين ضرر و نفع تقابل عدم و ملكه است و معناى ضرر عدم نفع است در موضوعى كه در آن قابليت نفع باشد.

اگر ضرر را امرى وجودى بدانيم، تقابل ضرر و نفع تضاد است، نه عدم و ملكة؛ زيرا در عدم و ملكة برگشت آن به نقيضين است و امكان ارتفاع آنها نيست، حال آنكه اگر ضرر امر وجودى باشد امكان ارتفاع هست.

اگر متاعى به قيمتى كه خريده شده است فروخته شود در عرف گفته مى‌شود كه در اين معاملة نه نفعى بود و نه ضررى، حال آنكه در تقابل عدم و ملكة كه به نقيضين برگشت مى‌يابد در چنين معامله‌اى ضرر وجود دارد. ما ضرر را به همان امر وجودى مى‌گيريم؛ يعنى ضد نفع.

در مورد كلمۀ ضرار گروهى معتقدند كه اين كلمه مرادف و به معنى ضرر است و تكرار و عطف آن عقيب ضرر به لحاظ تأكيد است و بر همين اساس اطلاق مضار بر سمرة بن جندب وارد شده: «ما أراك يا سمرة إلا مضارا». گروهى ديگر معتقدند اين كلمه مصدر باب مفاعلة است؛ در اين صورت، ضرر بايد از‌

نام کتاب : قواعد فقهيه نویسنده : بجنوردى، سيد محمد    جلد : 1  صفحه : 252
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست