نام کتاب : قواعد فقهيه نویسنده : بجنوردى، سيد محمد جلد : 1 صفحه : 18
چاه در اين مورد از زمينههايى است كه موجب ضمانت نمىشود. اين قول
قطعا غلط است كه اگر مباشر (شخص ديگر) كسى را با شمشير بكشد سازندۀ شمشير
ضامن است.
البته تمام موارد اجتماع سبب و مباشر از اين قبيل نيست، مثلا اگر
دكتر دارويى تجويز كند و اين دارو سم كشنده باشد و پرستار آن را به مريض بدهد و آن
سم مريض را تلف كند، در اين مورد استناد جنايت به سبب (دكتر) قويتر از مباشر
(پرستار) است. خصوصا در جايى كه مباشر (پرستار) جاهل است و سبب (دكتر) عالم است به
اينكه اين دارو سم كشنده است.
بله، اگر پرستار آگاه باشد به اينكه اين دارو سم كشنده است و آن را
به بيمار بدهد، در اين صورت او ضامن و گناهكار است. همچنين است در باب شهادت دروغ
كه اگر سبب براى تلف خود مشهود عليه يا مال او شهادت دهد، ضمانت بر عهدۀ او
(شاهد دروغگو) است نه بر عهدۀ مباشر (قاضى) و نه بر عهدۀ مأمورى كه
فرمان را انجام مىدهد و حكم قاضى را اجرا مىكند.
خلاصۀ سخن اينكه اگر در جايى سبب و مباشر با هم جمع شوند چند
حالت پيش مىآيد:
1) اگر مباشر فاعل مختار و عاقل باشد و بداند بر كارى كه انجام مىدهد
تلف مترتب مىشود، شكى نيست كه در اين صورت تنها او ضامن است و هيچ ضمانتى، اصلا،
بر سبب مترتب نمىشود.
2) اگر مباشر داراى اراده و شعور نباشد، ضمانت بر عهدۀ سبب است. مثلا اگر كسى آتشى را در غير ملك خود بيفروزد
و باد آتش را منتشر كند و آتش به
نام کتاب : قواعد فقهيه نویسنده : بجنوردى، سيد محمد جلد : 1 صفحه : 18