نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 635
براى توضيح اين مطالب گفته ميشود كه واسطه در اثبات بر چهار قسم است
و اقسام چهارگانه از اين قرارند.
اول آنكه واسطه اثبات حكم با علت وجود خارجى يكى باشد، مانند آتش كه
علت واقعى وجود حرارتست و علم به وجود آتش ممكن است واسطه اثبات وجود براى حرارت
گردد، مثل آنكه گفته شود:
در خانه آتش موجود است. و در هرجائى آتش موجود باشد حرارت وجود دارد.
پس در خانه حرارت موجود است (اين دليل لمى است زيرا واسطه اثبات حرارت با علت ثبوت
آن يكى ميباشد) و همين واسطه ثبوت و اثبات ممكن است معرف شيىء يعنى حرارت واقع
گردد مثلا ميتوانيم بگوئيم: حرارت كيفيت و صفت آتش است و آتش بدون آن يافت نميشود
و اين تعريف به رسم است.
(دوم) واسطه اثبات حكم
گاهى از علل ماهيت شيىء است كه معرف ذاتى آن ميباشد، مثل آنكه گفته شود: مرجان
داراى صفت جسميت و نمو است و هرجسمى داراى نمو ذاتى باشد از نوع نبات است، پس
مرجان از نوع نبات است در اينجا علل ماهيتى كه جنس و فصل است واسطه ثبوت و اثبات
نوع نباتيّت براى مرجان شده است و معرف ذاتى آنهم ميباشد زيرا ميتوانيم بگوئيم، كه
مرجان جسم نامى چنين و چنانى است كه در آب ميرويد (و اين تعريف حدى و دليل لمى
است)
(سوم) ممكن است واسطه
اثبات حكم، معلول شيىء باشد مثل آنكه گفته شود در خانه گرمى موجود است و در
هرجائيكه با فقدان علل ديگر حرارت موجود باشد آتش وجود داشته است، پس در خانه
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 635