نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 633
مطالب خود گفته است: مطلب ما هو و لم هو نسبت به قسمى از موجودات يكى
هستند كه مبدأ وجود و غايت آنها يكى باشد و ماهيتشان از وجود فاعلشان جدا نباشد
مانند مفارقات و ابداعيات[1]لكن
در مركبات جسمانى و كائنات فاسدات اين قضيه صادق نيست زيرا ماهيتشان از فاعل و
غايت آنها جدا ميباشد، مقصود او از چيزهائيكه ماهيتشان با فاعل و غايت يكى است
آنستكه ماهيت نداشته و وجود صرف باشند و اين مطلب مطابق با ذوق اشراق است كه
گفتهاند: نفس و آنچه بالاتر از نفس است وجود صرف خالص و عارى از ماهيت هستند يعنى
حيثيت ذات آنها عين وجود است زيرا وجوب بواسطه قرب با ذات واجب بر جنبه امكانىشان
غلبه يافته است.
سابقا گذشت (در شماره 126/ 2) كه دو نوع از موجودات عارى از ماهيت
هستند، يكى مجردات تامه كه بواسطه كمال وجود بدون ماهيتند، و ديگرى مركبات غيرتامه
كه بواسطه نقص وجود فاقد ماهيت ميباشند، به اينجهت در اين دو قسم علت ذاتى مرتبه
كامل وجود و حد معرف آنها ميباشد، و ذوات الماهيات كه متوسط بين اين دو حداند از
اين حكم خارجند بنابراين مشاركت حد و برهان در مورد آنها صادق نيست اين تفسير بنا
بر آنست كه مقصود از لم ثبوتى يعنى علت خارجى وجود شيىء و مقصود از حد خصوص حد ذاتى
باشد.
(1012/ 2) لكن ما
ميتوانيم بطريق ديگرى وحدت مطلب ما هو و لم هو يا مشاركت حد و برهان را بهمهجا
تعميم داده و در همه