responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 632

پاسخ ميدهند زيرا در آنجا آتش وجود داشته است يا ميپرسند چرا آب گرم است جواب داده ميشود زيرا نزديك آتش بوده است اين قسم را «لم‌ى ثبوتى» مينامند.

(1010) «دوم» سئوال از علت تصديق بوجود چيزى مثل، چرا عقيده داريد كه در خانه گرمى موجود است، پاسخ داده ميشود:

زيرا ميدانيم كه آتش در آنجا وجود داشته است، بنابراين علت خارجى هرچيزى براى اثبات وجود آن چيز در برهان حد وسط واقع ميشود، و اين قسم را «لم‌ى اثباتى» ميگويند.

(1011) مسائليكه ذكر شد اصلى هستند و هرگونه سئوالى يافت شود مربوط به يكى از اين اقسام است، مانند چند عدد بوده، و كى بوده، و چگونه بوده كه همگى مربوط به سئوال از صفت شيى‌ء است و در «اىّ» مندرج ميباشد.

جواب لم هو با ما هو يكى است‌

(1012) مصنف كتاب ما در تعليقات خود بر شرح حكمت- الاشراق‌ [1] چنين توضيح داده است كه جواب لم هو با ما هو از اينجهت يكى ميباشد كه علت شيى‌ء متحد با ذات و حقيقت شيى‌ء است، زيرا علت ذاتى (شماره 126) مقوم معلول است باين سبب داخل در حد معلول ميباشد و در جواب ما هو مى‌آيد، و مثال از مركبات غيرتامه آورده كه در شماره‌ (121) و (125) توضيح داده شد و باز صدر الدين در آخر


[1] تعليقات بر شرح حكمت الاشراق ص 134

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 632
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست