نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 632
پاسخ ميدهند زيرا در آنجا آتش وجود داشته است يا ميپرسند چرا آب گرم
است جواب داده ميشود زيرا نزديك آتش بوده است اين قسم را «لمىثبوتى» مينامند.
(1010) «دوم» سئوال از علت تصديق بوجود چيزى مثل، چرا عقيده
داريد كه در خانه گرمى موجود است، پاسخ داده ميشود:
زيرا ميدانيم كه آتش در آنجا وجود داشته است، بنابراين علت خارجى
هرچيزى براى اثبات وجود آن چيز در برهان حد وسط واقع ميشود، و اين قسم را «لمىاثباتى»
ميگويند.
(1011)مسائليكه ذكر
شد اصلى هستند و هرگونه سئوالى يافت شود مربوط به يكى از اين اقسام است، مانند چند
عدد بوده، و كى بوده، و چگونه بوده كه همگى مربوط به سئوال از صفت شيىء است و در «اىّ»
مندرج
ميباشد.
جواب لم هو با ما هو يكى است
(1012)مصنف كتاب ما در تعليقات خود بر شرح حكمت- الاشراق[1]چنين توضيح داده است كه جواب لم هو با ما
هو از اينجهت يكى ميباشد كه علت شيىء متحد با ذات و حقيقت شيىء است، زيرا علت
ذاتى (شماره 126) مقوم معلول است باين سبب داخل در حد معلول ميباشد و در جواب ما
هو مىآيد، و مثال از مركبات غيرتامه آورده كه در شماره (121)و
(125)توضيح داده شد و باز صدر الدين در آخر