نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 588
(اوّل) آنكه در تجربه بوجود علت علم حاصل ميشود لكن معرفت تفصيلى
بماهيت علت حاصل نشده، و فقط علم اجمالى حاصل ميگردد كه علت مشتركهاى وجود دارد
لكن ماهيّت علت شناخته نميشود، و اين علم در مورد همه تجربهها يكسان است بخلاف
آنكه از حدس خصوص علت معينى كه ثبوت اين محمول خاص براى موضوع در خارج بآن بستگى
دارد بتفصيل شناخته شده و بوجودش علم حاصل ميگردد.
(دوّم) علم بحدسيات گاهى
با سعى و طلب نبوده و با توجه يافتن بموضوع خاصى دفعتا علم به حكم و هم مسبب حاصل
ميشود بخلاف تجربه كه بيشتر با سعى و كوشش و طلب است.
تفاوت حدس با قياس
(912)حدس با قياس و فكر از چند جهت تفاوت دارد و اختلافات آنها در
اول كتاب طى شماره (7/ 5) و (7/ 6) بيان گرديده و حاجتى بتكرار نيست تفاصيل بيشترى
در كتاب علم هشيارى بقلم نگارنده بيان شده و در آنجا حدس منطقى بجهات متعدّدى از
حدس عرفانى جدا گرديده است و خلاصه آنستكه نتيجه حدس منطقى گاهى راست و گاهى
بىحقيقت است بخلاف نتيجه حدس عرفانى كه هميشه عين حقيقت و واقع است اختلافات
ديگرى نيز بين آنها هست كه ذكرشان موجب تطويل است و مختصرى از آن ضمن شماره 8 بيان
شده است.
5- متواترات
(913)متواترات قضايائى هستند كه مردم بسيارى شهادت دهند كه چيزيرا
ديده يا شنيدهاند و از گفتار آنها بمفاد آن قضيه جزم
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 588