responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 578

اين دليل نيز مردود است، زيرا (اولا) از كجا عناوين صادقه بر اصل منحصر بهمين چند عنوان باشد، و از كجا منفصله حقيقيه باشد در صورتيكه لوازم و اعراض بسيارى بر آن صادق است و ممكن است علت غير از اينهائى باشد كه نامبرده شده است.

(ثانيا) ممكن است دو صفت يا سه صفت يا چهار صفت از اين صفات رويهم علت ثبوت حكم باشند و بايستى علاوه بر آنكه عدم عليت يكايك آنها را ثابت ميكنند دوتا و سه‌تا و همه مراتب اعداد را ثابت كنند كه هيچيك علت حكم نميباشند تا معلوم شود كه تنها تاليف علت حكم است.

(ثالثا) بر فرض آنكه ثابت شود كه تاليف علت حدوث است از كجا تاليف يك قسم داشته باشد و ممكن است داراى چندين قسم باشد و قسم مخصوصيكه در خانه موجود است شايد همان قسم علت حدوث باشد و اقسام ديگر نباشند.

مثلا تأليف اثيرى با تاليف عنصرى اختلاف دارد و شايد حدوث از خصوصيات تأليف عنصرى يا قسم ديگرى باشد.

(رابعا) جاى اين احتمال هست كه تاليف تنها علت حدوث نباشد بلكه با ضميمه شدن صفت ديگرى متفقا علت حدوث باشند.

اقسام تمثيل‌

(893) تمثيل از جهت جامع بر چهار قسم است:

1- آنكه جامع صفت وجودى باشد.

2- آنكه جامع صفت عدمى باشد.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 578
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست