نقيض عرفيه خاصه در صورت كلى بودن
(449) قضيه اصل كه مركب است از عرفيه عامه و مطلقه عامه:
هميشه هرنويسندهاى تا وقتى نويسنده است انگشتانش در حركت است (نه هميشه).
نقيض اين قضيه كه از (حينيه مطلقه و دائمه مطلقه) تركيب يافته اين قضيه است:
يا بعضى از نويسندگان در وقت نوشتن انگشتانشان در حركت نيست و يا هميشه انگشتانشان در حركت است.
نقيض عرفيه خاصه در صورتيكه جزئى باشد
(450) قضيه اصل: بعضى از نويسندگان تا وقتى نويسنده هستند انگشتانشان در حركت است (نه هميشه).
نقيض مركب: بعضى از نويسندگان انگشتانشان در وقت نوشتن در حركت نيست و يا هميشه انگشتانشان در حركت است.
نقيض ممكنه خاصه در صورتيكه كلى باشد
(451) (قضيه اصل): هر انسانى ممكن است نويسنده باشد يا نباشد.
نقيض قضيه مزبور: يا بعضى از انسانها البته نويسنده نيستند و يا بالضروره نويسنده هستند.