نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 282
بطور كلى اصل در قضيه ايجاب است زيرا قضيه براى بيان اتحاد و ربط چيزى
بچيز ديگر وضع شده است.
موجبه بواسطهى برخورد با اقسام ديگر بر سه قسم است:
موجبهى محصله، موجبهى معدوله و موجبهى سالبة المحمول. دو قسم اخير
در قبال محصلهاند.
سالبهى بسيطه يا سالبهى محصله
(243)سلب بمعنى گرفتن چيزى از چيزى است و قضيه را در صورتى سالبه
ميگويند كه محمولى را از موضوع گرفته و جدا مىسازد و باين اعتبار سالبه ناميده
ميشود كه پيوستگى محمول بموضوع را بر طرف ميكند.
(244)سالبه نيز
مانند موجبه بواسطه برخورد با اقسام ديگر چند قسم ميشود:
1- سالبه محصله 2- سالبه
معدوله.
و سالبة المحمول را از جهتى ميتوان جزء اقسام موجبه و از جهت ديگر
جزء اقسام سالبه دانست.
(245)سالبه محصله:
سالبه را هرگاه با موجبه بسنجند محصله مينامند زيرا رفع تحصيل ميكند.
(246)سالبه بسيطه:
هرگاه سالبه را با معدوله مقايسه نمايند بسيطهاش مينامند. زيرا موضوع يا محمول
معدوله با حرف سلب تركيب يافته و از اينجهت كه اجزاء سالبه مفردند و با حرف سلب
تركيب نشدهاند بسيطه ناميده ميشوند.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 282