نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 227
بطور تفاوت يعنى بكمال و نقص بر آنها صدق كند و اين معنى تشكيك است.
اقسام معرف از جهت تركيب و بساطت موضوع
(119)هرچه را بخواهيم تعريف كنيم از سه حالت بيرون نيست و براى هريك
نوعى از تعريف ميتوان آورد.
(اول) چيزهائيكه بسيط
مطلق هستند نه اجزاء ذهنى و نه اجزاء خارجى براى آنها ميتوان تصور نمود. اينگونه
چيزها را فقط برسم ميتوان تعريف كرد، عقول مجرده و نفوس مجرده از اين قبيل هستند و
آنها را تنها به آثار و علائم ميتوان شناخت.
(120) (دوم) مركبات
حقيقيهاند. و مركب حقيقى عبارتست از نوعى مركب كه بين اجزاء آن تمايز وجودى نبوده
باشد و هريك از اجزا و خود مركب بطور مواطات بر بقيه قابل حمل باشند و يا جزء اعم
بجزء اخص تقوم داشته باشد. اينگونه موجودات را (ذوات الماهيات) ميگويند.
ماهيت اين مركبات از جنس و فصل تاليف يافته است و آنها را بايستى به
اجناس و فصول و بحد تام يا ناقص تعريف نمود.
(121) (سوم) چيزهائيكه
داراى ماهيت حقيقى و تركيب واقعى نيستند زيرا هريك از اجزاء در اينگونه مركبى وجود
مستقل داشته و بر يكديگر حمل نميشوند. اينگونه چيزها را (مركبات اعتباريه و غير
حقيقيه) يا مركبات خارجيه مينامند و اينها نيز اقسام بسيارى دارند:
1- قسمى از مركبات خارجيه
كه بين اجزاء آن التيام و تا حدى اتحاد ظاهرى موجود است، وحدت و شخصيت آنها نسبت
به بقيه
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 227