نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 203
است نوع الانواع جوهر است و حيوان جنس قريب انسان است و جسم نامى و
جسم مطلق اجناس متوسطهاند و جوهر جنس الاجناس ميباشد و همه انواع مختلف جوهرى
مشمول جوهر هستند. سپس از بالا يعنى از جوهر كه بپائين مىآئيم و كلى پائين را
ببالا مقايسه ميكنيم جسم مطلق كه مشمول و مادون جوهر است اولين نوع اضافى است و
نوع عالى ناميده ميشود و بترتيب كه پائين مىآئيم جسم نامى و حيوان نوع متوسط
هستند و انسان كه نوع اخير و نوع الانواع است در آخر قرار گرفته است[1].
نسبت مابين جنس و نوع اضافى
(87)نسبت بين نوع اضافى و جنس عموم و خصوص منوجه است.
مورد اجتماع آنها نوع عالى و انواع متوسطه ميباشد و اين كليها نسبت
بمادون خود جنس و با مقايسه بمافوق نوع ميباشند. مورد افتراق جنس از نوع جنس
الاجناس است كه تحت جنس ديگرى قرار نگرفته تا نسبت بآن نوع بوده باشد. و مورد
افتراق نوع از جنس نوع اخير است. زيرا كليهاى ديگرى مادون آن نيست تا نسبت بآنها
جنس بوده باشد.
[فصل]
تعريف فصل
(88)فصل بمعنى جدا شدن و جدائى ميباشد و از آنجهت فصل منطقى را
فصل ناميدهاند كه مميز ذات است بعد از آنكه در يكى از
[1]در شماره 74/ 2 و 77/ 2 بيان شد كه اين مطالب براى تقريب
ذهن محصل و برخلاف تحقيق است.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 203