نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 202
وجود از سنخ ماهيات و اجزاء ماهيت نيست
(85)ضمن استدلال بر تناهى كليات حدّ اعلاى مفاهيم مفهوم وجود
قرار داده شد و شايد اين توهم پيش آيد كه وجود نيز يكى از مراتب اجناس و اجزاء
ماهيت است. و ليكن در حكمت متعاليه ثابت شده است كه وجود از سنخ كليات و جزئى از
اجزاء ماهيت نيست زيرا ماهيت و اجزاء آن در حد ذات عارى از تحقق و تشخص ميباشد و
حال آنكه وجود عين تحقق و شخصيت است و تحقق طبيعتها و كليها بتحقق وجود است و
مفهوم وجود نيز حكايت از همان جنبه حقانيت و شخصيت واقعى ميكند. بنابراين مفهوم
وجود جنس و داخل در اجزاء هيچ ماهيتى نميباشد.
تفاوت اجناس با نوع اضافى
(86)معلوم شد كه نوع اضافى گاهى با نوع حقيقى يكى ميشود و در
بعضى از موارد همان اجناس انواع ناميده ميشوند. و تفاوت مابين اجناس و نوع اضافى
باعتبار است. زيرا پس از آنكه ترتب كليات توضيح داده شد و معلوم شد از جهت سعه و
ضيق دنباله يكديگر قرار گرفتهاند، تفاوت اجناس و انواع از اين جهت است كه وقتى از
پائين رو ببالا ميرويم كليها اجناس ناميده ميشوند تا برسد ببالاترين كليها كه جنس
الاجناس است. و زمانيكه از بالا رو بپائين بيائيم همين كليها انواع ناميده ميشوند
تا بآخرين كلى كه از همه پائينتر است و نوع اخير يا نوع الانواع ميباشد. مثلا
انسان كه آخرين كلى
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 202