responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 202

وجود از سنخ ماهيات و اجزاء ماهيت نيست‌

(85) ضمن استدلال بر تناهى كليات حدّ اعلاى مفاهيم مفهوم وجود قرار داده شد و شايد اين توهم پيش آيد كه وجود نيز يكى از مراتب اجناس و اجزاء ماهيت است. و ليكن در حكمت متعاليه ثابت شده است كه وجود از سنخ كليات و جزئى از اجزاء ماهيت نيست زيرا ماهيت و اجزاء آن در حد ذات عارى از تحقق و تشخص ميباشد و حال آنكه وجود عين تحقق و شخصيت است و تحقق طبيعتها و كليها بتحقق وجود است و مفهوم وجود نيز حكايت از همان جنبه حقانيت و شخصيت واقعى ميكند. بنابراين مفهوم وجود جنس و داخل در اجزاء هيچ ماهيتى نميباشد.

تفاوت اجناس با نوع اضافى‌

(86) معلوم شد كه نوع اضافى گاهى با نوع حقيقى يكى ميشود و در بعضى از موارد همان اجناس انواع ناميده ميشوند. و تفاوت مابين اجناس و نوع اضافى باعتبار است. زيرا پس از آنكه ترتب كليات توضيح داده شد و معلوم شد از جهت سعه و ضيق دنباله يكديگر قرار گرفته‌اند، تفاوت اجناس و انواع از اين جهت است كه وقتى از پائين رو ببالا ميرويم كليها اجناس ناميده ميشوند تا برسد ببالاترين كليها كه جنس الاجناس است. و زمانيكه از بالا رو بپائين بيائيم همين كليها انواع ناميده ميشوند تا بآخرين كلى كه از همه پائين‌تر است و نوع اخير يا نوع الانواع ميباشد. مثلا انسان كه آخرين كلى‌

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست