نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 174
مركبات عقليه آنستكه هريك از مركب و اجزاء مركب بطور مواطات بر
يكديگر حمل ميشوند[1].
اجزاء مركبات عقليه اجناس و فصولند و اجناس و فصول عارض و معروض ذهنى
بوده و حمل آنها بر يكديگر مواطاتى ميباشد.
(چهارم) حمل ماهيت بر
افراد خود، حمل مواطاتى و هوهوى است.
مير سيد شريف گرگانى گفته است حمل نطق بر نطق زيد و نطق عمرو حمل
مواطاتى ميباشد[2].
(پنجم) حمل عوارض ذهنى ماهيت مانند امكان و وجوب و وحدت كه عرض ذهنى و
صفات خارجى هستند بطور مواطات است.
از آنچه گفته شد معلوم گرديد كه حمل مواطاتى اعم از حمل ذاتى و
غيرذاتى ميباشد و حمل ذاتى اوّلى كه اخص اقسام حمل است قسمى از حمل مواطاتى است و
نسبت بين آنها عموم و خصوص مطلق است.
و باز چنانچه معلوم شد حمل مواطاتى شامل قسمتى از حمل عرضى هم ميشود
و آن قسم پنجم بود كه گذشت ليكن حمل عرضى اقسام ديگرى هم دارد كه از حمل متواطى
خارج و جزو حمل ذو هو محسوب است بنابراين نسبت بين حمل مواطاتى و حمل عرضى عموم و
خصوص منوجه است.