نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 125
(ثانيا) اعتبار و قطعيت آنها شخصى و فردى است و اطلاق و عموميت ندارد.
بخلاف اوليات و فطريات كه استقلال عقلى داشته و قبل از هرگونه احساس و مشاهدهاى
براى هرفرد صحيح العقل و كاملى قطعى و مسلماند ليكن اعتبار بقيه مخصوص بخود شخص
ناظر و شاهد و تجربهكننده و شنونده است و ممكن است قضيهاى را يك نفر مشاهده يا
تجربه نموده و يا تواتر حكمى براى او ثابت گرديده و براى ديگران ثابت نشده باشد.
(7/ 13) اوليات معلومات
عمومى و اولى انسان هستند و اصل و اساس ساير علوم بشرى ميباشند و چنانكه قبلا گفته
شد قسم ديگرى از مبادى علوم ثانوياتى هستند كه اصل و اساس علوم بعدى ميگردند و
بقيه علوم اكتسابياتى هستند كه از مبادى اوليه بدست مىآيند.
(8)علم حدسى يا
اشراقى
علم ضرورى و اكتسابى عموميت دارد و همه افراد بشر بحد كافى از آن
بهرمند هستند و ميدان فعاليت ذهن همه مردم در حدود همين علوم است ليكن قسم ديگرى
از علم هست كه بافراد كامل اختصاص دارد و هرچند مردم ديگر هم از آن بىبهره نيستند
اما بهره آنها اندك است و موارد نادر و اتفاقى برايشان حاصل ميشود.
علم اشراقى كه حدس ناميده ميشود بافاضه اشراق قوه قدسيّه و پرتوى از
عالم باطن است، شيخ ابو على سينا در نمط هشتم و نهم اشارات و صدر المتالّهين در
آخر مرحله عاشره كتاب اسفار اين قوه را ثابت كردهاند و گفتهاند قوه قدسيّه
بالاترين مراتب استعداد و كمال
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 125