نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 126
قوه عاقله و منسوب بعالم قدس است در اين مرتبه بدون استمداد از اسباب
ظاهرى يعنى بدون استفاده از كتاب و بدون تجربه و مشاهده و بحث و تكرار و حضور نزد
استاد و بدون احتياج بمعلم بشرى و فكر و تأمل حقايق مجهوله براى انسان كشف ميشود.
حد نازل و نمونهاى از اين قوه براى بيشتر اشخاص بعضى اوقات ظاهر
ميشود كه در اثر ممارست و مواظبت بر علوم مسائلى را كشف ميكنند كه قبلا براى ديگرى
كشف نشده و استادانشان بآن مطالب پى نبرده و ديگران نيز از آنها بىاطلاع بودهاند[1]اينها نمونه ضعيف و ناقصى از اين قوه است
و در شدت بجائى ميرسد كه حقايق اشياء بدون شوق و طلب و بدون تامل و تفكر درباره
مسائل نتائج و حدود وسطى با سرعت تمام و ناگهانى مانند برقى تابان بر آنها مكشوف
گرديده و بعلل و معاليل يا مبادى و نتايج امور علم حاصل ميكنند.
(9)معرف و حجت
تا اينجا اين خلاصه بدست آمد كه علوم متداول بشر بر دو قسم است: معلومات
اوليه يا علوم ضرورى و معلومات ثانويه يا علوم نظرى، و علوم نظرى كه بخودىخود
معلوم نيستند بتوسط علوم ضرورى و اولى يا مبادى تحصيل ميشوند.
[1]از قبيل كشف قانون سقوط اجسام و قانون جاذبه عمومى در اثر
مشاهده سقوط سيب از درخت و امثال اين مسائل كه دفعى و آنى براى مكتشفين آنها حاصل
شده است.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 126