responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 124

بنابراين ميتوان گفت اصل اولى كه بدون واسطه و اول حقيقى و ضرورى مطلق است همان اصل عدم تناقض است و بقيه اصول جزء فطريات هستند يعنى هركسى موضوع و محمول آنها را تصور كند حكم و سبب حكم را باهم ادراك ميكند.

(7/ 11) فطريات معنى ديگرى هم دارد كه از معنى اول كلّى‌تر و وسيع‌تر است. زيرا فطريات در لغت بمعنى غريزه و خلقت اوليه است و باين اعتبار بقضايا و علومى فطريات گفته ميشود كه هرفرد انسانى هرگاه عادات مكتسبه و انحرافات غيرطبيعى را كه عوامل خارجى بوجود شخص افزوده‌اند از خود دور كند و بفطرت اوليه خود بازگشت نمايد آن علوم در نظرش ضرورى و ثابت و مسلم بوده و شك و ترديد در آنها راه نيابد، و اين معنى شامل اوليات و فطريات اصطلاحى و بعضى از قضاياى مسلم ديگر نيز ميشود و باين جهت ميگويند تصديق بوجود صانع جهان فطرى است.

(7/ 12) مصنف كتاب ما كه علم را بفطريات و حدسيات و مكتسبات تقسيم نموده از فطريات همين معنى وسيع را قصد كرده كه شامل اوليات و فطريات اصطلاحى هردو ميشود و در حقيقت ضرورى مطلق همين دو قسم است. حدسيات هم كه مربوط بقوه فراست و سرعت انتقال و لازمه غريزه و فطرت صحيح بشر است باين جهت آنرا هم ذكر كرده و سه قسم ديگر را كه مشاهدات و مجربات و متواترات هستند بآنها توجهى ننموده است زيرا:

(اولا) همه مبادى متكى بر اوليات و اصل عدم تناقض هستند.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست