نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 75
بايد دانست كه نفس مجرد تام و تمام، با فرض تجرد ذات و تماميت وجود
امكان ندارد به بدن مادى تعلّق گيرد، چون مجرد تام الوجود كه عقل باشد نسبتش به
همه ابدان و ماديات متساوى است. و عقل مجرد، مبدأ تحقق نظام كلى است نه تدبير نظام
جزئى، كه تدبير بدن شخص جزئى موجود در عالم مكان و زمان باشد.
امكان ندارد نفس ناطقه، مجرد تام باشد و در صميم ذات و جوهر وجود
ساقط الإضافة از بدن بوده و تعلق به بدن از عوارض و سوانح بشمار آيد؛ چون مشهور
تصريح نمودهاند كه نفس مفاض به بدن به حسب جوهر ذات، مجرد تام است. و مجرد تام،
عقل و عاقل و معقول است. و نمىشود چنين حقيقتى جهت تكامل عرضى- نه ذاتى و جوهرى-
از مقام تجرد تام تنزل نموده و مدتها عقل هيولانى و بعد، عقل بالقوه قريب به فعل
باشد تا برسد به جايى كه بتواند حقايق را ساقط الإضافة از مواد و اجسام و عوارض تعقل
نمايد.
لذا اهل تحقيق، اذعان نمودهاند كه اضافه به ماده و حصول فعليت و
تماميت ذات، بدون تعلق به مواد، به مقامات عالى حاصل از حركات جوهرى نفس اختصاص
دارد كه به مقام عقل واصل مىشود. و نفس از آن جايى كه نفس است، يعنى نفس بودن نفس
نحوه وجود خاص آن است و از اين جهت داراى هويت و حقيقتى كه نفس نباشد، در آن
نمىتوان نشان داد، و عقل مجرد تام الوجود امكان ندارد در برخى از احيان، ماده
معقولات و قابل صور كليه باشد. و ارتسام صور در مجرد تام و حلول صور، در شىء
مجرد، از محالات و با حصول قوه و استعداد و ماده و با تجسّم محل قابل صور، ملازم
مىباشد [1].
[1]. آخوند ملا صدرا در مبحث نفس به اين معنا تصريح فرموده است.
و در جواهر و اعراض اسفار و اجوبه مسائل،[1]مفصل، تركيب مجرد و مادى را ابطال نموده است.
صدر الدين دشتكى از قايلان
[1]اين رساله با حواشى نگارنده جزو انتشارات مركز انتشارات
دفتر تبليغات اسلامى قم به انضمام المسائل القدسيه و متشابهات القرآن به طبع رسيده
است.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 75