نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 76
مشهور، عقيده دارند كه حصول مزاج ناشى از تركب اصول و عناصر، سبب
افاضه نفس بر بدن مىشود. و آنچه كه به بدن مفاض و متعلّق مىشود، عبارت است از
موجود مجرد تام يعنى عاقل و معقول بالفعل مترفع از اجسام و مواد؛ و چون حلول مجرد
و حصول آن در ماده بدنى محال است، گويند: نفس، به بدن تعلق دارد و صورت تماميت بدن
است و تعلق آن، تدبيرى است. لذا بايد به دو مطلب اقرار نمايند:
يكى آن كه، از مجرد تام و تمام و مادى صرف، نوعى تام الوجود و
التحصّل- مثل انسان- موجود شود كه از باب جواز حمل (الإنسان حيوان ناطق) به حسب
وجود متحد باشند، لوجوب اتحاد اجزاء حمليه.
و ديگر آن كه، اذعان نمايند كه شىء مجرد تام عاقل الذات و معقول
الوجود، داراى مقام و مرتبهاى باشد جدا از بدن، و اضافه به ابدان، جهت تكامل
عرضى، در مقام متأخر از ذات آن فرض شود. نه مركب از امر مجرد «امرى»
و
هويت مادى- مجرد صرف و مادى محض- قابل قبول است و نه به مشرب برهان، حقيقت مجرد تام
و تمام، اضافه به مادى محض را قبول مىنمايد [1].
به تركيب اتحادى ماده و صورت است. و در باب
اتحاد نفس و بدن و تركيب ماده جسمانى (بدن) و مجرد امرى (نفس) چند برهان آورده است
كه معاصر نحرير او علامه دوانى به ابطال و ايراد مناقشات بر مطالب او پرداخته و
صدر الحكما به مشرب خود از مناقشات جواب داده است. ملا صدرا از قايلان به تركيب
اتحادى ماده و صورت است، ولى بين اتحاد مختار ملا صدرا و اتحادى كه مير صدر بيان
كرده است، فروق زيادى است. ما، در حواشى بر اجوبة المسائل و در تعليقات بر اين قسمت
از جواهر و اعراض، مفصل، اين مبحث را تقرير نمودهايم. ملا صدرا تركيب اعراض ذاتى
و جواهر محل انبعاث اين اعراض را نيز تركيب اتحادى مىداند..
شرح بر زاد المسافر ؛ ص76
[1]. استاد ما،[1]در حواشى بر اوايل
مبحث نفس اسفار، در اين مقام گويد: «الجمهوريرون تعلّق النفس بالبدن من لوازم
حدوثها لا من السوانح ...»،مجردى كه در مقام ذات، تامّ الوجود باشد و فقط جهت
[1]و هو الأستاد الكامل الحاج السيد محمد حسين الطباطبائى،
دامت إفاضاته.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 76