نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 67
برخى از متكلمان، از باب آن كه تحقّق وعد و وعيد بدون وجود معاد و
نشأت آخرت امكانپذير نيست، به لزوم معاد استدلال نمودهاند. اشاعره در اين باب از
باب انكار حسن و قبح عقلى، تحقّق معاد و لزوم اعتقاد به محشر و احياى نفوس جهت نيل
به جزاى اعمال را جزء سمعيات مىدانند. از قدماى حكما و اوايل نيز نقل شده است كه
اگر آخرتى براى رسيدن به ثواب و نتايج اعمال نيك و نيل به جزاى اعمال و ثمرات
افعال زشت موجود نباشد، دنيا جولانگه اشرار و نفوس خبيثه و منغمران در شهوات خواهد
بود.
قايلان به تحسين و تقبيح عقلى گويند: عقل، مستقلا به لزوم وجود معاد
و حشر و نشر حكم نمايد. و آيات قرآنى به همين حكم عقل ارشاد نمايند، چون در
مستقلات عقليه حكم تشريعى به نحو تأسيس معنا ندارد. اشاعره گويند: عقل به لزوم
معاد حكم ننمايد و از ناحيه شرع، اين اصل اعتقادى تأسيس شده است، اول اختلافى كه
در امر معاد بين مسلمين پيش آمد همين اختلاف عدليه و اشاعره مىباشد.
بنابراين، اختلافى در اصل لزوم معاد و يوم جزا وجود ندارد و اختلاف،
در كيفيت معاد و حقيقت آن موجود است [1].
طبايع سياله و حقايق جوهرى قابل تبدل به حقايق ملكوتى- ملكوت اعلى
و ملكوت ادنى، عقول و برازخ- و دوم از راه مبدأ فاعلى.
بنابر آنچه ذكر خواهد شد، معاد جسمانى و حشر اجساد به حسب براهين
عقلى از نواميس طبيعت و امرى طبيعى و ذاتى حقايق طبايع انسانى است نه مبتنى بر
تعبد و التزام به آن، از باب مقبولات و اعتقاد تقليدى و قبول آن از طريق شريعت و
حصول اعتقاد تقليدى.
[1]بعضى از متأخران، ضرورى را كه منكران آن كافر محسوب
مىشوند، همان اصل معاد دانستهاند، اگر چه خود به معاد جسمانى معتقد مىباشند و
گفتهاند: اگر كسى به واسطه وجود شبههاى كه برايش حاصل شده است، معاد را روحانى
بداند و آيات مشعر به معاد جسمانى را تأويل نمايد كافر نيست.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 67