نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 66
تكميل عقل عملى، حقيقت قدسى انسان به مقامات و درجات عين اليقين و حق
اليقين مىرسد.
و در برخى از نوادر دهر، نصيب سالك مسافر الى اللّه، از فتوح، فتح
مطلق و از مقامات، مقام او ادنى، و از بطون، بطن هفتم و از درجات، درجه اكمليت
خواهد بود كه به ورثه خاص محمديين، اهل بيت عصمت و طهارت كه در لسان نبوت از آنان
به «عترت» تعبير شده است، اختصاص دارد.
و ان شئت قلت: جميع موجودات به حسب طبيعت و جوهر ذات به امتثال امر
تكوينى حق، عبادت و پرستش ذاتى ملازم با سفر به طرف حق، حق مطلق را پرستش و عبادت
نمايند. و در امتثال اوامر و نواهى حق، هرگز از آنها عصيان سر نمىزند.
انسان، علاوه بر اين عبادت ذاتى و اطاعت تكوينى، به اعتبار امتثال
اوامر و نواهى صادر از حق اول توسط انبيا و اوليا، جهت نيل به اعلى مراتب و درجات
وجود، عبادت تشريعى و تكليفى نيز دارد. و به واسطه ظهور اخلاق و ملكات و عادات و
علوم و معارف حاصل در نفس و حصول نيات پاك و مقرب، ثمره حركت جوهرى و سيلان ذاتى
او تمامتر و كاملتر و نيل او به مراتب و مقامات عاليه و نصيب او از درجات كامله
از جميع موجودات ملكوتى و عباد حق كه هرگز عصيان و تمرد در آنها راه ندارد، تمامتر
و عالىتر مىشود. و اين اطاعت است كه انسان را به مقام جنت ذات مىرساند [1].
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 66