نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 65
اين معنا هرگز مستبعد نمىباشد و مىشود وجودى نسبت به وجود ديگر و
حقيقتى از حقيقت ديگر اكمل باشد، در حالتى كه آن حقيقت از آن اشرف است، مثل نسبت
نفس ناطقه مستكمل به حكمت نظرى و عملى و نفس كامل بالغ به درجات اكمليت و مرتبه
فوق التجرد، به عقل مجرد بالفطره، اين عقل از اين نفس اشرف است؛ چون ملاك اشرفيت،
دورى از ماده و تنزه از تجسم و تقدّر است و اين نفس از آن عقل اكمل است، چون مرتبه
وجودى او را واجد است با شىء زايد، ولى مرتبه نازل آن، از ماده تجرد ندارد و اگر از
ماده مجرد شود، از تجرد و تجسم لازم جسم و بدن مثالى و برزخى، هرگز تجرد حاصل
نمىنمايد. بنابراين مشرب و اساس، معاد جسمانى امرى مسلم است. و بنابر براهين
عقليه، انسان محشور در يوم نشور همان انسان موجود در دار غرور است. و محشور، حقيقت
مركب از جسم و روح و مزدوج از نفس و بدن مىباشد و شخص معاد در قيامت همان شخص
متجسم در دنيا خواهد بود، به نحوى كه هر كه او را در قيامت ببيند گويد: اين، همان
انسان در دنياست روحا و بدنا.
مطلب ديگرى كه بايد در اينجا ذكر شود، آن است كه انسان متحرك به طرف
آخرت داراى حركتى است اصلى و ذاتى و جوهرى كه به طرف آخرت روان و متحرك است. و
حقيقت او مادامىكه در دنياست، سيال و غير ساكن است. و نيز داراى حركت ذاتى ديگر
توأم با حركت نفسانى عرضى است كه از ناحيه انبيا و دعات الى اللّه به واسطه جعل
احكام شرعيه [1] نازل از جانب حق، او را به طرف كمال، سوق مىدهند. و عقل عملى
انسان، از اين ناحيه به مقام فعليت تام مىرسد. و از تكميل قوه نظريه، نفس به
مقامات عاليه از علم يقين و از ناحيه
[1]. «لكلموجود
حركة جبلّيّة و توجّه غريزي إلى اللّه تعالى و للإنسان مع تلك الحركة الجوهرية
العامّة حركة أخرى ذاتيّة منشؤها حركة عرضية في كيفية نفسانية لباعث ديني و هي
المشي على منهج التوحيد و مسلك الموحّدين من الأنبياء و الأولياء و أتباعهم و هي
المراد بقوله تعالى: «اهْدِنَاالصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ». سفر نفس اسفار، ج 2، ص 284، 285 و 286،
طبع جديد 1379، ق.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 65