نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 497
ذاتيات چه بسا در مواردى احكام فطرت اولى مغلوب، و احكام و آثار
فطرت ثانوى غالب و منشأ آثار و مبدأ احكام خاص خود مىباشد و چنين نفوسى اگر داراى
حسنات اتفاقى نيز باشند تبديل به سيّئات مىگردد «منكان
في هذه أعمى فهو في الآخرة أعمى» و بايد توجه داشت كه وقوع در دركات و مراتب جحيم
با قبول آلام و عذاب ملازم است. و در آيات و روايات هميشه عذاب بر وقوع در نار و
آلام دردناك بر استقرار در جهنم و دركات نيران مترتب است و تفكيك اين دو از يكديگر
مشكل است.
از آنچه ذكر شد معلوم گرديد كه دلايل قائلان به انقطاع عذاب و تبدل
آن به عذب، از هوسات و اوهام كسانى است كه به دلايل عقلى و برهانى پابند
نمىباشند.
اما ما ذكره العارف القيصري في مواضع أخر من شرحه فلا يمكن أن
يعتمد على ما ذكره (ره) و لا بأس بنقل كلامه و تقرير ما يرد عليه و على من سبقه.
شارح قيصرى بعد از ذكر و بيان انحصار مقامات و درجات اهل آخرت و بندگان الهى به سه
مقام (كه البته اصول مقامات منحصر است در سه مقام نه فروع و جزئيات مقامات؛ چه آن
كه هر موطن و درجهاى داراى مراتب و درجات و اشخاص و شئون و ظهورات متعدد است):
جنت و نار و اعراف و آن، مقامى بين اين دو مقام و موطن است، هر موطن و مقامى به
حسب تجلى اسم الهى در اعيان و مظاهر، داراى اسمى حاكم بر اين مقام است و هر مقامى
داراى احكامى است كه حكومت اسم متجلى در آن، آثار و احكام آن را ظاهر مىنمايد.
چه آن كه اسماى الهيه، مربى و حاكم و مظاهر خلقيه، مربوب و محكوم
به حكم اسم خاص حاكم بر هر مظهرى مىباشند «ولكل
منها اسم حاكم عليه، يطلب بذاته اهل ذلك المقام، لأنهم رعاياه و عمارة ذلك الملك
بهم. و الوعد شامل للكل؛ إذ وعده في الحقيقة عبارة عن إيصال كل واحد منّا- منها-
إلى كماله المعيّن له أزلا، فكما أنّ الجنة موعود بها، كذلك النار و الأعراف موعود
بهما. و الإيعاد أيضا شامل
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 497