نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 480
وجود موجبات عذاب در وجود آنها و رفع موجبات عذاب از ناحيه ورود
عذاب و تحمل شدايد حاصل از عذاب رجوع به رحمت نموده و يا به شفاعت شافعان و آخر
امر به شفاعت حق از عذاب خلاص مىشوند، مگر كسانى كه غايت وجودى آنان توطّن در
دركات جحيم باشد و در اين دسته از نفوس اختلاف است كه آيا بالأخره مآل آنان به
رحمت است و يا الى الأبد متحمل عذابند و يا آن كه با سكناى ابدى در دركات جهنم،
عذاب از آنان مرتفع مىشود و لطف الهى و رحمت رحمانيه حق، كار خود را انجام داده و
فطرت اصليه- كه بين آن و ملكات موجب عذاب تضادّ است و از ناحيه همين تضاد است كه
نفوس و ابدان، متألّم مىشوند و اگر اين جهت نبود هيچ نفسى معذب نبود، چه آن كه
صورت نارى با ماده نارى ملايمت تام دارد و هر صورتى معشوق و محبوب ماده خود
مىباشد- بر موجب عذاب غلبه مىنمايد.
محيى الدين در كتاب فصوص گويد:
إنّ للّه الصراط المستقيم
ظاهر غير خفيّ في العموم
في كبير و صغير عينه
و جهول بأمور و عليم
و لهذا وسعت رحمته
كل شيء من حقير و عظيم.
صراط مستقيم در عرف اهل توحيد و به لسان اقرب طرق به حق اول است كه
از آن به طريق [1] وحدت تعبير نمودهاند و هر اسمى از اسماى الهيّه داراى مربوب و
عبدى است كه مبدأ و مرجع آن مىباشد و هر عينى از اعيان امكانيه مستند است به اسمى
كه رب آن محسوب مىشود و اين اسم، طريق مستقيم اين عين است كه
[1]آنچه در اين باب مهم است، آن است كه بايد خوب به استدلال و
سبك بيان اين اعاظم توجه نمود تا بدون درك مطلب، مطلبى گفته نشود، چه آن كه فهم
اين قبيل از مباحث، صعب و در نهايت غموض است. بعضى از ابناى زمان، مثل همفكران و
هم سخنان خود در اعصار، معتقد شدهاند كه درك اسرار شريعت در انحصار آنان است و هر
چه كه به فهم قاصر آنان درست نيايد باطل است، چون ميزان حق و باطل، ذهن معوج و كج
آنان است.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 480