نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 481
سلوك به آن، صراط مستقيم آن عين به حساب آيد.
از طرفى اسماى الهيّه با آن كه به حسب اقتضا مختلفند، صورت ذات و
حقيقت واحدى هستند كه احدى الوجود است و بالأخره باطن و مرجع و مآب كليه اسماست و
اسم اللّه حاكى از اين ذات احدى المسمّاست كه «الطرقإلى
اللّه بعدد أنفس الخلائق و بعدد الأنفاس الإلهيّة»، چه آن كه شئون دائمى حق در هر
آن و تجلى و ظهور متجدد و تازه به تازه و نو به نو و متنوع آن، در مظاهر و اعيان،
همان انفاس الهيّه محسوب آيند و اسماى الهيه متجلى در مظاهر خلقيه و حق متجلى در
اسماى الهيه و هر متجلى در هر صورت باطن و ذات آن صورت است و برگشت جميع به حق احد
واحد و متعلق همه به اعتبار حكم اسم باطن غيب ذات و احديت وجود است.
اسم رحمان، صورت وجود و شامل جميع اسما و مرصاد هر سالك و منتها
اليه هر طريق و مرجع هر حاضر و غايب است، لذا شيخ در فصوص فرمايد:
«مامن دابّة، الا هو آخذ بناصيتها، إنّ
ربّى على صراط مستقيم، فكل ماش، فعلى صراط الربّ المستقيم، فهو غير المغضوب عليهم
من هذا الوجه و لا الضّالّين، فكما كان الضلال عارضا، كذلك الغضب الإلهي عارض و
المآل إلى الرحمة التي وسعت كلّ شيء و هي السّابقة».
لذا فطرت اصلى هر موجود، فطرت توحيد و صراط فطرى، صراط توحيد است
كه قوام ذات و تقوّم اصل و اساس وجود بر آن بنا نهاده شده است. و خلق به فطرت
توحيد موجود شده است و شرك و كفر و عصيان و ديگر موجبات بعد و اسباب غضب الهى مثل
اصل غضب، عرضى است و عرضى بالأخره زايل و مقاوم داخلى كه فطرت نورى توحيد باشد به
حكم اللّه غالب على أمره، بر موجبات شرك و كفر و ديگر اسباب مبدأ عذاب غلبه
مىنمايد.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 481