نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 447
عقلى جهت نفس به اقسام مذكور، به حصر عقلى است. و ثبوت صورت علمى جهت
عالم يا به نحو حلول است يا اتحاد يا قيام به فاعل صدورى.
توضيح فيه تحقيق عرشي
بايد در نحوه حصول صور عقلى و خيالى از براى نفس و تحصّل فعليات
جوهرى جهت باطن وجود لطيفه انسانى، چند مطلب، مورد توجه قرار گيرد:
يكى، آن كه بنابر حركت جوهرى، بايد در ماده مستعد از براى نيل به
درجات نباتى و حيوانى و انسانى (إلى آخر فنائها في اللّه) جنبش و تحرّكى حاصل شود
تا نفس از مقام اسفل سافلين به درجات اعلى عليين واصل شود و جهات مغايرت بين نفس
كه در اول مرحله وجود، نسبت به مراتب تخيلات و تعقّلات فقط ماده و هيولاى صرفه
است، برداشته شود. و اين معنا همان سفر و عروج معنوى نفس است كه در قوس صعودى آن
حاصل مىشود و اهل عرفان، به اين عروج، معراج تركيب، اطلاق نمودهاند.
بنابراين، نيل به مراتب خياليه و درجات برزخيه عبارت است از اتصال
نفس به عالم برزخ از راه حركت ذاتى و تحول جوهرى و حصول صور خيالى در نفس (كه به
قيام صدورى به نفس يعنى جهت تخيل و برزخ نفس قائم است) نتيجه و علامت و اماره اين،
تحول جوهرى است؛ چه آن كه اگر نفس به همان مرتبه قوه و استعداد، باقى باشد، فاقد
بصر معنوى، جهت شهود اين صورت خواهد بود و ذات فاقد قوه شهود، هرگز به حقيقت اين
صورت نايل نمىشود.
به عبارت ديگر نفس، به واسطه معدّات خارجيه، تحولى ذاتى به آن راه
مىيابد و از عالم شهادت و حس به مقام معنا مسافرت مىنمايد و بر طبق استعدادى كه
از ناحيه معدات خارجى حاصل شده است و يا به عبارت بهتر تحصيل نموده است، معنا و
صورتى را واجد مىشود كه از باطن ذات آن پديد مىآيد و اين
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 447