نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 443
حركت و زوال و دثور و واقع در صراط حركات و متحركات است. و صور
ادراكى اگر چه صور مواد و اجسام باشد، از عالم زمان و حركت يك نوع ترفّعى دارد. و
توجه انسان بر اين عالم و عوالم ديگر از ملكوت و جبروت، ذاتى و جبلّى است و يك نحو
خشوع فطرى و علم و ادراك ذاتى و بسيط در نفوس انسانى و نهاد آدمى نسبت به مبدأ
وجود پنهان و مستور است، ولى اين علم چون بسيط است و علم به علم در اين مرحله تحقق
ندارد با انكار در مرحله عدم علم به علم جمع مىشود و در قرآن كريم اشارات و
تصريحات و تلويحات زيادى در اين باب وجود دارد.
(وَ لِكُلٍّ وِجْهَةٌ
هُوَ مُوَلِّيها)،(ما مِنْ
دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ)و نيز در عبادت و پرستش ذاتى و فطرى، آيات و
شواهد زيادى در مأثورات وجود دارد.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 443