نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 263
در آيات شريف مربوط به معاد جسمانى بايد توجه داشت كه بعضى از آنها
دلالت صريح بر معاد جسمانى دارند. و به عقيده نگارنده، اين آيه مباركه (رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ
الْمَوْتى ...)كه در آن، از
كيفيت معاد جسمانى سؤال مىشود، بر عود اجساد دلالت دارد [1] و قبول تأويل
نمىنمايد. و در ضمن، در بيان مقصود و غرض نزول و مفهوم برخى ديگر از آيات مثل آيه
مباركه: (مَنْ يُحْيِ
الْعِظامَ وَ هِيَ رَمِيمٌ، قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ
...)تأثير تام دارد.
نگارنده، در اواخر بحث معاد، كليه آيات ناظر در معاد را نقل و مفصل
در نحوه دلالت آنها بر مقصود تكلّم مىنمايد.
و بايد دانست كه در اصول عقايد آنچه كه خيلى با اهميت و قابل اعتبار
است آن است كه علم به اين مباحث مثل علم و ايمان به مبدأ وجود و علم به صفات حق و
علم به ملائكه و علم به معاد و حالات و نشآت بعد از موت و غير اينها از مسائل
اعتقادى كه ايمان و اعتقاد به آنها واجب است، بايد از طريق برهان حاصل شود.
لذا در عقايد نمىتوان به تقليد اكتفا نمود، هر چه قوه نظرى در فهم
معارف قوىتر و راسختر شود، نفس ناطقه در كمال مطلوب خود، تامتر و مراتب و درجات
او در معاد و آخرت عالىتر مىباشد و تعلق انسان به عوالم ربوبى قوىتر خواهد
[1]بايد به اين اصل مهم در معاد توجه داشت و دانست كه عود روح
به بدن در آخرت، معاد است و اين معنا نزد عرفا و متكلمان و حكماى قائل به معاد
جسمانى و معتقد به بقاى ارواح، بعد از بوار ابدان و اجسام مسلم است و همه تصريح
كردهاند كه معاد با تناسخ اين فرق را داراست كه عود ارواح به ابدان در دنيا،
تناسخ و در آخرت، معاد است. و بايد توجه نمود كه آخرت، عالمى است محيط بر اين عالم
و بالجمله واقع در طول اين عالم است و بعد از طى بساط ماده و رجوع كل شىء الى
اصله، قيامت قائم مىشود. و اگر كسى بگويد آخرت در عرض دنيا در قطعهاى از قطعات
عالم زمان واقع است، بايد ملتزم شود كه فرق بين دو نشأت، فقط به زمان است و اين
قول، مخالف ضرورت اديان و به حسب معنا، قائل به اين قول، منكر معاد و با دهريّه
ملاحده چندان فرقى ندارد. برخى از جاهلان مغرور و مبتلايان به جهل مركّب من حيث لا
يشعر بر اين مسلك رفتهاند و در كثيرى از مباحث اعتقادى، از روى جهل خواستهاند
ابرو بردارند ديده را كور كردهاند.
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 263