نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 214
اصل حقيقت وجود نمىباشد. بنابراين در سلسله طولى وجود، هستى داراى
شدت و ضعف است و از باب وقوع تشكيك در اصل وجود، وجود در مقامى شديد و در مرتبهاى
ضعيف و در موطنى مقدم و در مرتبهاى مؤخر و در مقامى تام و در مرتبهاى غير متناهى
و در مقامى متناهى است. و مفاهيم و ماهيات از حدود وجودات متناهى واقع در سلسله
مراتب امكانى انتزاع مىشود، پس هر وجود محدودى داراى ماهيت است، لذا صدر الحكماء
گويد:
«الثالث:أنّ الوجود ممّا يقبل الأشدّ و الأضعف لذاته،
بمعنى أنّ حقيقته، حقيقة واحدة بسيطة لا جنس لها و لا فصل و لا تركيب فيها- لا
خارجا و لا ذهنا- و لا اختلاف بين أعدادها في مميّز فصلي أو عرضي مصنّف أو مشخّص
زائد، لا اختلاف بينها إلّا بالتقدم و التأخّر، و الشدة و الضعف، أعني الكمال و
النقص إلّا أنّ المفهومات الصادقة عليها المنتزعة في كلّ مرتبة من الشدة و الضعف
متخالفة و هي المسمّاة بالماهيّات. و لأجل ذلك يقال: إنّ مراتب الأشدّ و الأضعف
أنواع متخالفه».
بنابراين، اصل حقيقت وجود، داراى تركيب نيست و قبول تشخص، زايد بر
اصل وجود نيست. و وجود در حقايق وجودى عين حقايق است، يعنى تشخص، امرى خارج از اصل
وجود نمىباشد. و آنچه را كه از لوازم تشخص دانستهاند مثل زمان و مكان و وضع، همه
اين امور به حسب خارج، در سنخ وجود واقعند و به حسب مفهوم، خود معانى كلى خالى از
تشخص و قابل اشاره عقلى و حسى نمىباشند. و وجود، امرى زايد بر ذات و حقيقت ندارد،
بر خلاف ماهيات كه تشخص و لوازم تشخص مثل اصل وجود، زايد بر ذات ماهيت و عارض بر
ماهيات مىباشند. لذا مقوم حقيقت ماهيت، امرى و محصل خارجى آنها شىء ديگر است.
بنابراين، وجود دنيوى و اخروى در سلك يك وجود واقعند. و مبدأ اثر در
مراتب وجودى، چه در صعود و چه در نزول وجود، اصل وجود است و حقيقت
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 214