نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 213
و الوجود و التشخص متّحدان ذاتا و متغايران عنوانا و اعتبارا. و أمّا
المسمّى عند القوم بالعوارض المشخّصة، فهي ليست إلّا لوازم و أمارات للهوية
الشخصية، باقية لا بعينها، بل على سبيل البدلية، و لكلّ منها عرض من حدّ إلى حدّ
كعرض المزاج المتبدّل أعدادها، و ربما يزول المتبدّل بالكلية و الشخص هو بعينه،
كما في أفراد الإنسان».
و از آن جايى كه اصالت و تحقق، خاص وجود است و وجود، حقيقت بسيط و
غير مركب از اجزاى عقلى و ذهنى و اجزاى خارجى است و از آن جايى كه عليت و معلوليت،
در سنخ وجود واقع است و تمايز بين مراتب وجودى از باب بساطت وجود نه از ناحيه فصل
است تا وجود از معانى جنسى ماهوى محسوب شود و نه تميز بين حقايق وجودى به امور
عرضى خارج از حقيقت است تا آن كه وجود، در حقايق نوعيه داخل گردد. و اگر حقيقت
قابل تكثر از مميز فصلى بىنياز و از مصنف و مشخص خارج از ذات و حقيقت خود مستغنى
بود، قهرا منشأ تعدد يا از ناحيه تباين در اصل حقيقت شىء باشد و مراتب وجودى،
حقايق متباين محسوب شوند و يا جهت تمايز همان جهت وحدت و جهت اشتراك باشد؛ چون با
براهين قوى تباين حقايق وجودى محال است، پس سنخ وجود، واحد و حقيقت هستى، حقيقت
مشكك و به حسب شدّت و ضعف داراى مراتب مختلف است. در جاى خود مفصل بحث شده است كه
معلول صادر از علت خاص، امرى ملايم با ذات علت و هر علتى مرتبه اعلاى معلول، و
معلول، مرتبه نازل علت و تجلى و ظهور و صورت علت به حساب آيد.
از آن جايى كه تساوى در مرتبه وجودى با اصل عليت و معلوليت منافات
دارد، ناچار بايد معلول به حسب نفس ذات، از مقام علت خود، بدون آن كه علت از مقام
ذات خود تجافى نمايد متنزل و متأخر باشد. چون وقوع علت در مرتبه عالى از وجود و
تحقق معلول در رتبه نازل و متأخر از علت، ذاتى وجود علت و معلول مىباشد، اگر چه
وقوع وجود در مرتبه اعلا و متوسط و نازل، ذاتى و مقوم
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 213