نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 208
است؛ چه آن كه اهل معرفت براى حقيقت انسانى دو عروج قائلند كه از آن
به معراج تحليل و معراج تركيب تعبير نمودهاند؛ يكى محقق قوس نزولى متنزل از مقام
واحديت و عين ثابت تا مقام استقرار در رحم است و ديگرى رجوع به اصل خود، از مقام
استقرار در ارحام و ترقى در صور نباتى و حيوانى، جهت نيل به مقام مجردات و طى
درجات و مراتب وجودى، از قطع حجب ظلمانى راجع به مقامات نفس و طى درجات و قطع حجب
نورانى مربوط به سبحات جلال و جمال و فنا در احديت وجود و رجوع به حق مبدأ و نهايت
و غايت و صورت تماميت نفس؛ چه آن كه غايت وجودى انسان، صورت تماميت اوست و صورت
تماميت هر شىء، همان علت وجودى او و غايت تمامى آن مىباشد كه «النهاياتهي الرجوع إلى البدايات» و قد أفصح عن هذا بقوله تعالى شأنه: (إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ
راجِعُونَ).
نام کتاب : شرح بر زاد المسافر نویسنده : آشتیانی، جلال الدين جلد : 1 صفحه : 208